
Af Susanne Gildberg, partner i PA Consulting og ekspert i Financial Services og risikostyring. Susanne Gildberg er endvidere indlægsholder på konferencen Bæredygtighed i den finansielle sektor.
Bæredygtighed er kommet øverst på dagsordenen verden over
De traditionelle forretningsmodeller bliver udfordret af globale megatrends som ”ethics”, klimaforandringer og social ulighed, ligesom kunderne i stigende grad stiller øgede krav om ansvarlighed. Det indebærer, at en række risici – såvel kendte som ”emerging risks” skal kunne håndteres systemisk, og samtidig skal din virksomhed med stor sandsynlighed igennem en forandringsproces, så det bliver naturligt at tænke bæredygtigt på alle niveauer og planer, både i den daglige drift og når virksomheden skal udvikles.
I PA Consulting har vi i en ny rapport, Financial services can change the world, undersøgt 3.500 forbrugere globalt og fundet ud af, at forbrugere på tværs af alle aldersgrupper og geografier søger at bo, shoppe og gøre bankforretning, forsikring og pension – herunder alle former for investeringer – langt mere bæredygtigt. To tredjedele (63 pct.) af forbrugerne leder efter mere bæredygtige muligheder for produkter og tjenester på tværs af alle aspekter af deres liv, og over halvdelen er mere tilbøjelige til at købe finansielle produkter fra udbydere, der styrer efter bæredygtige værdier.
Rapporten afslører, at et overvældende flertal forventer, at bæredygtige finansielle tjenesteydelser bliver normen (93 pct.) – og næsten halvdelen forventer, at det er tilfældet inden år 2025. Hele 82 procent af de 500 danskere, der deltog i undersøgelsen, mener, at bæredygtighed er vigtigt.
De finansielle forbrugere har for alvor fået øjnene op for, hvor stor en positiv indvirkning deres økonomiske valg kan have på deres ambitioner om at leve mere bæredygtigt – en positiv indvirkning, som er op til 20 gange mere effektiv end andre livsstilsændringer. Udbuddet af grønne finansielle produkter anses for ikke at være tilstrækkeligt til efterspørgslen og behovet.
Samfundet og forbrugernes forventninger og krav er stigende, og kombineret med øgede regulatoriske krav, nye guidelines og standarder, samt stigende bæredygtighedsambitioner fra virksomheder, betyder det markante ændringer i markedet, kulturen og værdierne. Ændringerne introducerer nye muligheder for den finansielle sektor men samtidig betyder det også, at den finansielle sektor skal håndtere helt nye risici, samt ændringer i eksisterende risici.
Nogle af de nye risici, som sektoren er ved at få øjnene op for, er relateret til klimaændringer, hvilket er en systemisk risiko, der har stor påvirkning på den finansielle sektor samt på omfanget af ny regulering. Global opvarmning og de mere ekstreme vejrforhold øger risikoen for skader på infrastruktur, bygninger med videre og påvirker derved de aktiver som pensionsselskaberne investerer i – og som bankerne har belånt og forsikringsselskaberne har forsikret. Endvidere er der nogen usikkerhed omkring den politiske agenda både lokalt og globalt, og også omkring rejsen mod mindre CO2 udledning, som vil skabe muligheder for nogle erhverv og udfordre andre. Den teknologiske udvikling ses som afgørende for at nå ambitiøse klimamål, men samtidig introducerer udviklingen og implementingen af nye teknologier også nye risici, der skal håndteres.
En effektiv håndtering af de risici, der relaterer sig til bæredygtighed, kræver at de integreres i den måde virksomheden styrer sine øvrige risici. Det er ikke bare en plug-and-play løsning for de fleste, så de vil blive udfordret, når de prøver at få det nuværende rammeværk for risikostyring til at favne de nye risikotyper. Der er ingen tvivl om, at der bliver behov for en mere omfattende justering af virksomhedernes risikostyrings set up, og at rapportering og data management, herunder sikring af tilstrækkelig data og kvaliteten af data, er et af de mest udfordrende områder at få på plads. Det er dog en kendsgerning, at når virksomheder har etableret data som en grundsten i bæredygtighedsrapportering, vil det afspejle sig i en effektiv risikostyring, hvor virksomhedens udvikling både bliver fremmet og står stærkere overfor fremtidige regulatoriske krav.
Sådan balanceres ambitiøse bæredygtighedsmål og risikostyring
I 2021 fremlagde EU-Kommissionen sit seneste udspil til et nyt EU-direktiv for bæredygtig rapportering, og det er bare endnu en overbygning på flere lag af regler, guidelines og rapporteringskrav, der strømmer de finansielle institutioner i møde.
De øgede regulatoriske krav og frygten for at blive beskyldt for greenwashing, hvis man ikke er i stand til at dokumentere den udvikling, man har lovet, betyder, at nogle finansielle virksomheder måske holder sig tilbage fra at sætte og kommunikere ambitiøse bæredygtighedsmål. Samtidig kan kravene til dokumentation og rapportering tage fokus væk fra det essentielle, der jo er at blive mere bæredygtig. Det er derfor ret afgørende, at compliance krav og den løbende risikostyring tænkes ind i de processer, services og produkter der udvikles, så det ikke opleves som et ekstra lag, der komplicerer arbejdet og gør det mere langsommeligt at sætte og opnå bæredygtighedsmålene.
Bankerne har sat godt fra start på forretningssiden
Vejen til at forblive relevant i en verden af bæredygtighedsbevidste forbrugere er sustainable finance samt at formå på en enkelt måde at kommunikere værdien heraf til forbrugeren. Det betyder blandt andet et større udvalg af grønne finansielle produkter, men også at den finansielle sektor arbejder bredere med bæredygtighedsmålene, herunder også diversitet. På investerings- såvel som finansieringsområdet er den finansielle sektor kommet godt fra start i Norden. Hvis momentum skal fastholdes, kræver det dog et vedvarende fokus på innovation og en forståelse for økosystemerne og mulighederne i partnerskaber.
Den finansielle sektor er endnu ikke højt nok op i gear indenfor diversitet og det at arbejde med interne funktioners klimaaftryk, eksempelvis green IT og valg af samarbejdspartner og leverandører. Endvidere er der også et stort potentiale i at få de interne risikostyringsfunktioner tidligere involveret, for at sikre et robust set-up, hvor det er muligt at styre og mitigere de nye risici effektivt og dokumentere, at man lever op til sine løfter, og derigennem undgår at skade såvel selskabets eget omdømme som hele sektorens ved at blive beskyldt for greenwashing.
Som vores rapport viser, er der udover den begrænsede viden om udbuddet af grønne finansielle produkter også en generel lav tillid til finansielle institutioner. Af den grund er det nødvendigt at få kommunikeret til de danske kunder, hvilke reelle muligheder de har, samt at være i stand til at kommunikere og dokumentere, at sektoren eksekverer succesfuldt på de mål, de har sat. Ambitiøse bæredygtighedsmål og strategier må derfor aldrig blive set som en særskilt branding øvelse.
Den finansielle verden i Norden var en ”first mover” i at tage digitaliseringen til sig, hvilket vi alle i mange år har kunne nyde godt af. Sustainable finance er endnu en måde for finansverdenen til at gå forrest ved både at sætte høje standarder og løfte et væsentligt samfundsansvar. Det gør man allerbedst ved at sikre efterlevelse af de ambitiøse mål.
Vil du blive klogere på risikostyring og bæredygtighed?
På konferencen Bæredygtighed i den finansielle sektor, kan du høre mere om bæredygtighed og risikostyring fra Susanne Gildberg. Du kan læse mere om konferencen her og tilmelde dig her.