
Mere end halvdelen af den globale økonomi er direkte afhængig af naturen. Biodiversitetskrisen er ikke blot et miljøproblem – den har vidtrækkende økonomiske konsekvenser, som tvinger virksomheder til at handle nu. Det handler ikke kun om at leve op til lovkrav eller tage samfundsansvar, men også om at fremtidssikre sin forretning, da tab af biodiversitet påvirker forsyningskæder, råvareomkostninger, reguleringer og virksomhedens omdømme.
På vores nye kursus Biodiversitet: Din strategiske fordel får du en grundig forståelse af, hvordan biodiversitet påvirker din virksomhed. Din underviser er Christina Haupt Toft, der er grundlægger af Circle – en rådgivningsvirksomhed, der forbinder forretning og biodiversitet for at skabe værdi for både virksomheder og samfund.
Kurset afholdes i København den 2.-3. september og Aarhus den 26.-27. november. I denne artikel kan du læse et interview med Christina Haupt Toft.
Hvorfor er det vigtigt at arbejde med biodiversitet – og hvordan hænger det sammen med arbejdet med forsyningskæder?
Danske virksomheder står over for stigende krav om at integrere bæredygtighed, herunder biodiversitet i deres strategiske beslutningstagning. EU-regler, geopolitisk uro, ressourceknaphed og nedbrudte økosystemer styrker fokus på naturens betydning for virksomheder og skaber et pres på handling.
Mens andre europæiske markeder begynder at anerkende naturens stærke sammenhæng med forretning, halter danske virksomheder bagefter. I Danmark ser vi, at biodiversitet ofte nedprioriteres, selvom det har direkte indvirkning på virksomheders operationelle og omdømmemæssige stabilitet. En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at kun 29% af de adspurgte virksomheder har fokus på biodiversitet, mens 43% angiver, at de ikke har fokus på området, og hele 28% ved ikke, om de har fokus på biodiversitet.
Særligt nogle industrier har en ekstra stor afhængighed af naturen og dens ressourcer.
De danske industrier, der ifølge en analyse offentliggjort af Bain & WWF i 2022 driver og muliggør det største tab af biodiversitet, er (dette er krydstjekket med analyser på globalt niveau, såsom The Finance for Biodiversity (FfB) Foundations’ ‘Global Biodiversity Impact Ranking’):
- Landbrug og fødevarer
- Transport og logistik
- Energi og forsyning
- Forbrugerprodukter (ikke-fødevarer, inkl. beklædning og tekstiler)
- Infrastruktur og byggeri (inkl. det byggede miljø, cement og beton)
- Sundhedssektoren (inkl. pharma og biotech)
- Industri, materialer og kemikalier
Hvordan kan biodiversitet være en strategisk fordel for fremtidens virksomheder?
Danske virksomheder står ved en skillevej. At ignorere biodiversitetens rolle i forretningen er ikke længere en mulighed – det er et spørgsmål om konkurrenceevne.
Som rådgiver inden biodiversitet, hvor ser du de største gevinster ved at arbejde med biodiversitet og forsyningskæder?
At integrere naturpositive strategier kræver forståelse for virksomhedens afhængighed af og påvirkning på naturen samt fokus på de områder, hvor behovet er størst. Identifikation af biodiversitetshotspots i værdikæder fremhæver risici og afhængigheder, som øger gennemsigtigheden og kan minimere risikoen for produktionsstop, høje omkostninger eller retssager. Virksomheder, der tidligt tager hensyn til naturen, kan opnå konkurrencefordele.
Dette kan opnås ved at reducere afhængigheden af sårbare ressourcer eller flytte udvinding fra sårbare til mere robuste områder. Biodiversitetsarbejde åbner også muligheder for at udvikle innovative løsninger som at omdanne affald til ressourcer, der reducerer den negative påvirkning på biodiversiteten og understøtter cirkulære forretningsmodeller, som øger rentabiliteten.
Ydermere styrker arbejdet med biodiversitet risikostyring, forbedrer beslutningstagning og giver langsigtet operationel robusthed. Grøn finansiering spiller en vigtig rolle, da naturpositive aktiver får mere attraktive investerings- og finansieringsvilkår. Ved at tage ansvar for biodiversiteten kan virksomheder både minimere risici og skabe nye forretningsmuligheder, hvilket giver langsigtede konkurrencemæssige fordele. Det er på tide, at virksomheder anerkender, at arbejdet med biodiversitet ikke kun er et ansvar, men også en forretningsmæssig nødvendighed.
Hvad skal der til for at vi får biodiversitet til at spille en større rolle i folks bevidsthed og i virksomhedernes strategi?
Forståelsen af sammenhængen mellem forretning og natur – og for forbrugernes vedkommende forbrug og natur. Vi kan i realiteten blive ved med at udlede CO2, men vi kan ikke blive ved med at bruge naturens ressourcer, som vi gør i dag. Det er biodiversitetstab – ikke CO₂ – der sætter den reelle, ufravigelige grænse for, hvor længe vi kan blive ved med at producere og forbruge, som vi gør i dag.
Der skal skabes en forståelse af, at biodiversitet og natur i en virksomhedskontekst ikke kun handler om kvashegn og grønne arealer foran kontoret, men også om at kunne producere i fremtiden. For økonomi og natur hænger uløseligt sammen. Hvis virksomheder fortsat ignorerer disse udfordringer, risikerer de ikke blot at stå uden nødvendige ressourcer i fremtiden, men også at miste kundernes tillid og blive fanget i en uholdbar afhængighed af geopolitisk uro.
Hvorfor skal man deltage på kurset? Og hvad kan man se frem til?
Kurset giver en introduktion til konkrete best practices og klæder deltagerne på til at kunne bringe biodiversitet i spil i deres virksomhed med direkte link til forretningsstrategi. Man kan se frem til at tale om business case og biodiversitet, høre fra spændende virksomheder og eksperter, prøve kræfter med internationale rammeværktøjer og forhåbentlig møde andre med samme interesse, som man kan sparre med i fremtiden.
Lyder det spændende? Så kan du læse mere og tilmelde dig konferencen i Aarhus her og København her.