Martin-Melchior-SUL-Liv-og-Pension

Af Martin Teilmann Melchior, Owner, Melcon, og taler på konferencen Liv & Pension den 16.-17. september 2020.

De sidste 10 år har syge- og ulykkesforsikringer langsomt men sikkert ædt sig ind på de kommercielle pensionsselskabers profitabilitet. Og de seneste år er problemet eskaleret til hidtil usete proportioner og næsten alle de kommercielle selskaber kæmper nu med at finde holdbare løsninger, mens udfordrerne på det kommercielle firmapensionsmarked har svært ved at kæmpe sig ind i det usunde marked. Og for at gøre ondt værre har både medier og Finanstilsyn også rettet søgelyset mod området og truer med nye regulatoriske krav og ændringer til forretningsmodellerne.

Problemet er, at problemet er uklart

Der er efterhånden en generel holdning i branchen om, at der et eller andet problem, som skal løses. Den gode nyhed er, at der bliver investeret massivt i forbyggende og skadesbegrænsende tiltag for at forbedre lønsomheden og forbedre den generelle sundhedstilstand for kunderne. Den dårlige nyhed er, at det ikke er helt klart, hvad problemet egentlig er. For der bliver jo stadig tjent penge samlet set – gyngerne og karrusellerne kører stadig selvom Covid-19 har lukket Tivoli ned. Så hvorfor føler Finanstilsynet nu at det er nødvendigt at bryde ind og forslå nye krav? Og vil disse krav overhovedet løse ”problemet”?

Jeg ser imidlertid et helt andet og meget større problem, som ikke fylder på agendaen… endnu.

Det rigtige problem… og løsningen

Det egentlige problem med SUL produkterne er ikke rabatter, gynger og karruseller eller nye regulatoriske krav. Det egentlige grundproblem er manglende erkendelse af produktets kompleksitet og manglende investering i håndtering og udvikling af produktet. Ja, der bliver investeret i forbyggende og skadesbegrænsende tiltag, men der skal noget helt andet til for at udnytte produktets fulde potentiale.

Løsningen skal findes i bedre udnyttelse af kompetencerne på tværs i selskaberne, gentænkning af de digitale tilbud og bedre brug af data. Mulighederne for positiv påvirkning af skadesforløb og kundetilbud er enorme, men det kræver at vi vender tilgangen på hovedet og ikke længere bare ser produktet som et supplement til pensionsopsparingen, men som et egentlig værditilbud til kunderne. Det bliver en win-win situation for kunder og selskaber!

Vil du høre mere om SUL?

Martin Teilmann Melchior taler på konferencen Liv & Pension 2020 den 16.-17. september. Her kan du blandt andet høre om SUL som den hemmelige opskrift til forbedring af resultaterne, herunder:

  • Start de rigtige tiltag
  • Gynger og karruseller – Er det overhovedet et problem, hvis vi samlet set tjener penge?
  • Hvorfor skadesforbyggende tiltag ikke er nok i sig selv
  • Fremtidens styring af syge- og ulykkeprodukter

Læs mere om Liv & Pension 2020 her og tilmeld dig her.