Susanne_Gildberg_Financial_risk

Af Susanne Gildberg, partner hos PA Consulting og taler på konferencen Financial Risk den 11.-12. december

Bank- og forsikringskunder bekymrer sig om miljøet. Det er et faktum, som man ikke kan sidde overhørig. En nylig undersøgelse har vist, at 90 procent af forbrugerne mener, at anerkendte virksomheder har et ansvar for at passe på planeten, og 70 procent af forbrugerne er mere end villige til at betale mere for produkter og tjenester, der beskytter miljøet eller ikke krænker menneskerettigheder.

De to tendenser er uafhængig af det faktum, at FN’s Kommission for Erhverv og Bæredygtig Udvikling har udnævnt bæredygtighed til at være mindst 12 billioner dollars værd om året for erhvervslivet i 2030.

Bæredygtighed i dag handler om meget mere end den traditionelle grønne dagsorden. Teknologi og forbrugertendenser gør det muligt for organisationer at integrere bæredygtighed lige ind i kernen af, hvordan de skal tænke, når de udvikler deres forretningsmodeller.

Finansieringen af overgangen til cirkulær økonomi er en mulighed for banker og forsikringsselskaber. Ændringer i den måde, vi bruger ressourcer på, ejerskabet af produkter samt værdi for lang levetid betyder, at banker og forsikringsselskaber skal tilpasse deres ydelser til helt nye kundebehov.

Kunderne er allerede blevet mere bevidste om bæredygtighed

Vi ser virksomheder, der allerede drager fordel af den enorme mulighed for cirkulær økonomi – og det er ikke kun de små start-ups. Store detailhandlere som IKEA bruger mere genanvendte materialer, udvikler cirkulære forsyningskæder og udforsker innovative produktionsteknikker. Interflora planter et nyt træ, når de sælger en blomsterbuket på nettet. Adidas bringer en ny sko ud i 2020 lavet af et plastmateriale, der er fuldt genanvendeligt.  Og Coop arbejder benhårdt på at nedbringe plastemballage og madspild. Det er bl.a. Coops ambition at udskifte emballagen på cirka 4.000 produkter inden år 2025.

Sådanne store virksomheder efterspørger, at deres banker og forsikringsselskaber også er med på den bæredygtige rejse. Samtidig er det vigtigt, at de forstår virksomhedernes ændrede behov for finansiering og forsikring.

Ledende finansielle institutioner er begyndt at udvikle produkter og services for at imødekomme den voksende efterspørgsel efter cirkulær økonomi-finansiering.  For eksempel annoncerede hollandske banker ABN AMRO, ING og Rabobank, at de vil hjælpe Circular Economy-virksomheder og samarbejde om videndeling. I mellemtiden har BNP Paribas oprettet Kintessia, en B2B-markedsplads for leasing af landbrug, transport og konstruktionsudstyr.
Det samme sker hos forsikring, bank og pension, som fokuserer på grønne investeringer og finansiering som aldrig før – et eksempel er RD’s grønne realkreditlån.

Nogle af de finansielle produkter og -tjenester kan anvendes direkte på cirkulær økonomi, mens andre kræver anden nytænkning. Det er vigtigt, at finansielle institutioner forstår forretningsmodellerne og den tilhørende kompleksitet til at støtte og drage fordel af overgangen.
Vigtige risiko overvejelser når finansielle institutter skal finde deres fodfæste:

1. Risici ved at gå ud og erklære sig som en del af den bæredygtige dagsorden

2. Bæredygtighedselementet i risikostrategien

3. Investeringsklimaet og understøttende risiko-modulering

Lige nu er cirkulære økonomi-principper ikke mainstream. Men den stigende efterspørgsel fra forbrugerne og de store forbedringer inden for teknologi har potentialet til at fremskynde overgangen. Finansielle institutioner, der ikke forstår bæredygtighed, bliver mindre konkurrencedygtige, både i at imødekomme behovene hos deres eksisterende og fremtidige kunder, og også i at hjælpe med at opbygge en mere bæredygtig verden.

Vil du høre mere til Susanne Gildberg?

Susanne Gildberg taler om risikostyring i en fremtidig ”Sustainable and circular economy” på konferencen Financial Risk den 11.-12. december. Du kan læse mere om konferencen her og tilmelde dig her.