Karin Frøidt

14.11.2018

Interview af Karin Frøidt, Koncernkvalitetschef hos Dagrofa

Fødevareemballage er underlagt både tværgående og specifik lovgivning, og der stilles ligeledes mange krav til funktionalitet, samt at det skal se smart og indbydende ud. Det er generelt et område, hvor der er mange kundeforventninger, og her er der ikke kun tale om forbrugerne men i høj grad også handlen.

Den 30. januar 2019 kan Insight Legal for første gang byde velkommen til endagskonferencen Fødevareemballage. Karin Frøidt, Koncernkvalitetschef hos Dagrofa, er ordstyrer på dagen, og hun håber, at konferencen vil give deltagerne et klart overblik over regler og dokumentationskrav samt vidensgrundlag og værktøjer til at vurdere materialer, analysebehov og overensstemmelseserklæringer.

Lovgivning, bæredygtighed og kundernes forventninger
Der er en lang række fokusområder, som fødevarevirksomhederne er nødt til at forholde sig til, når det handler om det sikre, lovlige og ansvarlige emballagevalg. Der er ingen facitliste for det bedste valg, men konferencen vil give indsigt i de forskellige muligheder, samt hvordan man forholder sig til henholdsvis lovgivning, bæredygtighed og kundernes forventninger.
”Jeg håber, at konferencen vil give nogle værktøjer til at vurdere typer af fødevareemballage, herunder plast, papir og pap, og til at afdække de analysebehov, der måtte være for den enkelte virksomhed. Derudover kommer vi blandt andet ind på, hvordan virksomhederne skal arbejde med overensstemmelseserklæringer samt giver en status på Fødevarestyrelsens kontrolkampagne, hvor jeg er helt sikker på, at mange virksomheder gerne vil høre om resultater og erfaringer”, lyder det fra Karin Frøidt.

Junglen af nye emballagetyper
Ifølge Karin Frøidt er en af de store udfordringer, som fødevarevirksomhederne står over for i forhold til emballage, at der hele tiden kommer nye typer af fødevareemballage. Det bliver hurtigt en jungle for virksomhederne at gennemskue og navigere i de nye materialer samt forholde sig til, hvorvidt de fungerer, eller om de byder på nye komplekse udfordringer. ”Når der kommer nye typer af emballage, vil der også hele tiden dannes nye holdninger fra forbrugere og meningsdannere angående disse. Den type holdninger stemmer desværre ikke altid overens med videnskabelige facts, hvilket gør det endnu sværere for virksomhederne at forholde sig til dem”, siger hun.

Højaktuelt emne for fremtiden
Kigger vi fem år ud i fremtiden, er der ingen tvivl om, at fødevareemballage stadig vil være et aktuelt emne. Til den tid vil der være kommet endnu flere typer af emballage, og der vil være langt mere viden om indholdsstoffer, samt hvad der er problematisk i den forbindelse. ”Vi bliver hele tiden klogere på området, hvilket resulterer i nye udfordringer men også i bedre muligheder, der kan sikre optimal friskhed, sikkerhed og bæredygtighed ved vores fødevarer. Konferencen er også det oplagte forum for netværk og erfaringsudveksling med skarpe indlægsholdere og øvrige deltagere, der til daglig arbejder med emnet”, påpeger Karin Frøidt.

Læs mere om konferencen Fødevareemballage og tilmeld dig her.